zaterdag 13 februari 2016

DIY palmpipes!

Palm pipes zijn eenvoudig zelf te maken. Met de palm pipes kun je verschillende toonhoogtes nabootsen. Ikzelf maakte de volgende: do - re - mi - fa - sol -la - si. Op de onderstaande foto zijn niet al mijn palm pipes te zien. Dit zijn enkel de 5 verschillende die ik nodig heb voor mijn eerste lesje met deze instrumenten.

Deze palm pipes zijn eenvoudig zelf te maken. Ik gebruikte waterleidingen van PVC van 1/2''. Een DIY-plan kun je hier vinden. De letters op de palm pipes zijn alfabetstickers die ik kocht in de Wibra. De gekleurde strepen zijn plakband uit de Action. (Heerlijke winkels als juf, ik geef het toe!)

Hoe je deze instrumenten moet bespelen, vind je hier in dit filmpje. Ik zal dit filmpje gebruiken als introductie tijdens mijn les. De leerlingen sluiten hun ogen en luisteren. Daarna moeten ze verwoorden wat ze precies gehoord hebben. Een eerste kennismaking met de palm pipes.... 

Tijdens deze eerste les wordt het heel stapsgewijs opgebouwd: de leerlingen mogen experimenteren, de leerlingen leren de correcte speelwijze, het gebruik van flashkaarten, heel eenvoudige partituren, een liedje aanleren. 

De palm pipes werken als volgt: iedere leerling krijgt één palm pipe. Iedere palm pipe heeft een letter en een kleur. Er wordt gewerkt met een kleurenpartituur. Wanneer ik een bepaald kleur aanwijs, mogen de leerlingen die dat kleur hebben, hun instrument bespelen. 

Er wordt geoefend en geoefend om uiteindelijk tot een eenvoudige partituur (1 2 3 4 hoedje van papier) te komen. 
Dit wordt gespeeld door middel van een bewegende kleurenpartituur. Dit werd geprogrammeerd door mijn broer. De leerlingen kunnen zelf zien wanneer ze met hun instrument moeten spelen. De noot die op de rode lijn is, moet gespeeld worden.




3 opmerkingen:

  1. Hey, dank om dit te delen! Waar heeft u die buizen gevonden? Zou het kunnen dat de link naar de handleiding niet meer werkt? Heeft u de afmetingen nog? Hartelijk dank Ruth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk nu inderdaad ook dat deze link niet meer werkt, ik zoek eens of ik nog het bestand kan vinden.
      groetjes

      Verwijderen
    2. http://deceptivelyeducational.blogspot.be/2012/05/diy-palm-pipes.html Ik denk dat je met deze link ook al iets kan. De buizen kocht ik in de brico.

      Verwijderen